Låt oss titta närmare på rollen som operativ inköpare, en nyckelpost i många organisationers inköpsfunktion.
Vad är en Operativ Inköpare?
En operativ inköpare är den som hanterar dag-till-dag-aktiviteter inom inköpsfunktionen. De fokuserar ofta på de operativa aspekterna av inköpsarbetet, från orderläggning till leverans av varor och tjänster.
Kärnuppgifter för en Operativ Inköpare:
Varför är en Operativ Inköpare viktig?
Operativa inköpare spelar en central roll i den övergripande inköpsprocessen. Medan taktiska inköpare ofta fokuserar på långsiktiga avtal och partnerskap, är det den operativa inköparens uppgift att säkerställa att den dagliga verksamheten körs utan problem. I många företag är de därför ryggraden i inköpsfunktionen.
Hoppas detta ger er en fösta bild av rollen som operativ inköpare och dess betydelse för en organisation! Vill du lära dig mer om vad en operativ inköpare gör, rekommenderas följande grundläggande kurs.
Utbildning inköp är svensk representant för Learn How to Source (LHTS). LHTS är en online portal som innehåller korta inköpslektioner (10 -60 minuter långa). Hela konceptet LHTS är utvecklat runt tanken att en inköpare skall löpande kunna bygga sin kunskap.
Du köper kurserna med ditt kreditkort (eller Paypal konto) och har omedelbart tillgång till kursen via Streaming. Besök Learn How To Source portal