Operativ inköpare

Vad gör en Operativ inköpare


En operativ inköpares (kanske till med inköpsfunktionens) viktigaste dokument är inköpsorder. Inköpsorder ställs oftast ut med hjälp av ett affärssystem och stödjande processer. Operativ inköpare säkerställer att leverantören ordererkänner, håller affärssystemet uppdaterat relaterat till eventuella förändringar (identifiera, hantera och förebygga kort- och långvarig materialbrist från leverantörer). Övervaka leverantörs prestationer (On time delivery (OTD), ledtid, samarbete) och eskalera i situationer med otillfredsställande prestationer från leverantörer. Tillhörande administrativa uppgifter är hantering av fakturor mm.


Vill du lära dig mer om vad en operativ inköpare gör, rekommenderas följande grundläggande kurs.

Learn How to Source


Utbildning inköp är svensk representant för Learn How to Source (LHTS). LHTS är en online portal som innehåller korta inköpslektioner (10 -60 minuter långa). Hela konceptet LHTS är utvecklat runt tanken att en inköpare skall löpande kunna bygga sin kunskap. 


Du köper kurserna med ditt kreditkort (eller Paypal konto) och har omedelbart tillgång till kursen via Streaming. Besök Learn How To Source portal

Operativ inköpare